To nye har testet positivt

OPPDATERT 27. oktober kl.22.00:Koronagruppen mottok i dag melding om to nye personer med relasjon til Oppdal som har testet positivt på covid 19. En av disse er bosatt i Oppdal, og kan relateres til det første smittetilfellet på bowlingen. Vedkommende, som er ansatt på Vekst, er varslet og satt i isolasjon. Kartlegging av nærkontakter har medført at 26 av de ansatte på Vekst i dag er satt i karantene.

Det andre tilfellet gjelder en person som er for tiden har opphold i Kristiansund. Vedkommende har i tiden før symptomutvikling arbeidet som tømrer på Domus Oppdal. Vedkommende er varslet og koronagruppa har kartlagt nærkontakter. De det gjelder vil bli varslet av sin arbeidsgiver så snart som mulig. Flere vil også bli bedt om ta en test i den hensikt å forebygge smittespredning.

De som er smittet har lite symptomer, og det kan virke som om viruset er mer smittsomt enn man tidligere har erfart. Fire av personene som har testet positivt den siste uken er bosatt i samme leilighetsbygg i Oppdal sentrum. De øvrige beboerne i bygget er nå satt i karantene i påvente av negativt testresultat. Begrunnelsen for dette er å forebygge videre smittespredning.

De som er satt i karantene må være ekstra oppmerksomme på om de utvikler symptomer- hvis så gå over i isolasjon og bestille test via Oppdal kommunes hjemmeside. De i samme husstand må over i karantene.

Koronagruppen har i dag styrket bemanningen. Hanne Langset og Siri Mette Furnes har i dag blitt innleid, og skal bistå med å ringe til personer som skal settes i karantene. Tirsdag er det testet ca. 70 personer i Oppdal.

Oppdal kommune har denne uken innført hjemmekontor for flere av sine ansatte, og i servicetorget er det ansatt en servicevert som tar imot våre kunder. Denne skal sørge for at smitteverntiltak blir ivaretatt blant våre gjester på servicetorget. Det er også satt opp en fysisk sperre for å sikre at alle henvendelser til de ansatte på rådhuset går gjennom servicetorget.

Publisert: 27.10.2020
Sist endret: 27.10.2020 22.16