Varsel om undersøkelser ovenfor sperra i Driva

I forbindelse med kjemisk behandling mot lakseparasitten Gyrodactylus salaris i Drivaregionen har Veterinærinstituttet, seksjon for Miljø og smittetiltak, blitt forespurt av Miljødirektoratet om å bidra med hydrologiske undersøkelser ovenfor sperra i Driva. Dette gjelder blant annet transporthastigheter nedover i elveløpet. Veterinærinstituttet bruker et fluoriserende fargestoff til slike undersøkelser. Fargestoffet doseres ut i vassdraget og konsentrasjoner måles nedstrøms. Det er på strekningen fra Magalaupet ned mot Oppdal sentrum det i første omgang planlegges beregning av transporthastigheten. Lokalt ved doseringspunkt og før full innblanding i elvetverrsnittet kan elva kortvarig fremstå rosa før full innblanding. Vi vil med dette varsle Oppdal kommune om aktiviteten som planlegges.

Publisert: 10.05.2023
Sist endret: 10.05.2023 15.20