Nasjonal refleksdag

Oppdal er trafikksikker kommune og vil i samarbeid med Gjensidige markere nasjonal refleksdag torsdag 18 oktober!

Mørket kommer - bruk refleks!

I Oppdal vil det på torsdag bli delt ut 650 reflekser til elever i barneskolene.  Torsdag morgen vil medlemmer fra trafikksikkerhetsgruppa i kommunen og Gjensidige være i sentrum og  dele ut reflekser til befolkningen. Dette for å markere viktigheten av å bruke refleks i mørket.

Går du uten refleks i mørket vil en bilist i 50km/t bare ha 2 sekunder på å oppdage deg. Med refleks har bilisten 10 sekunder til rådighet.
Det kan redde livet ditt.

Over 1, 7 millioner nordmenn har opplevd nestenulykker på grunn av manglende refleksbruk. Marginene mellom en nestenulykke og en alvorlig ulykke er små.

Kun 4 av 10 bruker refleks

Trygg Trafikks fysiske tellinger viser at kun 4 av 10 voksne bruker refleks. Dårligst er voksne i alderen 30+ og menn. Flinkest er barna.

Har du opplevd nesten å  kjøre på noen i mørket? Eller at bilene har kjørt altfor nær deg? Da er du ikke alene! Bruk refleks så fjerner du nesten helt risikoen for en ulykke.!

Publisert: 16.10.2018
Sist endret: 16.10.2018 12.16