Anbefaling om ny oppfriskningsdose med koronavaksine høst/vinter

Regjeringen har besluttet å følge Folkehelseinstituttets råd og anbefaler en rekke målgrupper en ny oppfriskningsdose med koronavaksine høsten 2023.

Anbefalingen gjelder følgende målgrupper:

• Aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • Aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • Aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • Aldersgruppen 5-11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering
  • Gravide

Formålet med koronavaksinasjon er å redusere risikoen for alvorlig forløp av infeksjon hos den enkelte vaksinerte. Folkehelseinstituttet har på bakgrunn av forventet videre smitteutvikling og oppdatert kunnskap foretatt en vurdering av behovet for ytterligere doser koronavaksine til høsten, og har altså anbefalt samme målgrupper som høsten 2022.

Kommunen vil organisere massevaksineringsdager i kulturhuset i november 2023. Det vil bli opplyst om hvilke dager når tidspunktet er bestemt. Det vil bli tilbud om influensavaksine på de samme dagene. Influensa- og koronavaksine kan tas samtidig. Kommunen vil igjen inngå en periodisk avtale med Vitus apotek Oppdal om vaksinering etter massevaksineringen, slik at vi sikrer vaksineringstilbud utenom massevaksineringsdagene. Det vil komme informasjon om dette når avtalen er klar.

Publisert: 25.08.2023
Sist endret: 25.08.2023 09.54