Ber tilreisende fra østlandskommuner teste seg

24. januar: Oppdal kommune anmoder tilreisende fra de ti østlandskommunene som er berørt av den muterte utgaven av koronaviruset om å teste seg. Dette gjelder også personer som har hatt besøk fra disse kommunene.

Dette gjelder personer som har ankommet Oppdal de ti siste dagene. Det er ønskelig at de som kommer fra disse områdene tester seg snarest etter ankomst og på dag sju etter ankomst. Disse bes bestille time til testing elektronisk via kommunens hjemmeside.
Anmodningen gjelder også personer som i samme tidsrom har hatt besøk av personer fra de samme kommunene.
Personer som har ankommet fra disse kommunene, eller har hatt besøk av personer fra de samme stedene bes også begrense sosiale kontakter til et minimum.

Anmodningen gjelder følgende kommuner:

• Nordre Follo
• Oslo
• Enebakk
• Ås
• Vestby
• Nesodden
• Indre Østfold
• Moss
• Frogn
• Våler

Disse anbefalingene kan bli endret etter regjeringens pressekonferanse i kveld.(søndag 24.01.)
Koronagruppen har mottatt flere innspill fra befolkningen om at det bør være påbud om bruk av munnbind i helgene. Oppdal er nå på risikonivå 1 med lav smitte men vi ser det er usikkerhet i landet med tanke på spredning av det nye muterte viruset. Slik smittesituasjonen er i Oppdal nå mener ikke koronagruppen at det er riktig å innføre et slikt påbud, men vi fortsetter å anbefale alle å bruke munnbind når de er på steder med mye folk, og da spesielt på butikkene i helgedagene. Denne anbefalingen kan gå over til påbud dersom smittesituasjonen endrer seg.

Publisert: 24.01.2021
Sist endret: 24.01.2021 13.03