Delvis åpning av skoler og barnehager

I tråd med regjeringens planer, vil også skoler og barnehager bli delvis åpnet.

Barnehagene åpner fra 20.april

Regjeringen har bestemt at barnehagene kan åpne igjen fra 20.april. Forutsetningen er at dette kan gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Det vil foreligge en nasjonal veileder 16.april for hvordan smittevern i barnehagene skal ivaretas. Barnehagene i Oppdal vil bruke uka etter påske til å planlegge gjenåpning og organisering av barnehagedagen framover. Dette vil foregå i samråd med de lokale smittevernsmyndighetene og i dialog med foreldrene.  For å få til en trygg og kontrollert gjenåpning kan barnehagene bruke de første dagene etter 20.april til en gradvis åpning. En slik gradvis åpning må ivareta at barn til foreldre som har behov for barnehage fra den 20.april på grunn av arbeid, får komme i barnehagen fra denne datoen. Barnehagene vil ta kontakt med dere foreldre rett over påske og kartlegge behovet til den enkelte.  Foreldre vil få informasjon om hvordan gjenåpningen vil skje og hvordan man skal forholde seg i tida framover. I perioden 14.april til 17.april drives beredskapstilbudet for barn med foreldre i samfunnskritiske funksjoner og sårbare barn slik det har vært fram til påske.

Skolene åpner delvis  fra 27.april

27.april åpner SFO-tilbudet og skolene for 1. -4. trinn. For 5.-7.trinn og ungdomstrinnet vil det fortsatt bli gitt et opplæringstilbud hjemme også etter 27.april.

Publisert: 08.04.2020
Sist endret: 08.04.2020 14.27