Etter skredet i Skaret 15. januar

Kommuneadvokaten gransker plan- og utbyggingshistorien fra 1990 til i dag.

Oppdal kommune har fått mange spørsmål om både ansvarsforhold og sikkerhet etter skredet den 15. januar. Vi trenger noe tid før vi kan gi svar.

Kommuneadvokaten i Oppdal er nå i full gang med å granske plan- og utbyggingshistorien der skredet gikk 15. januar. All planbehandling og relevante utbyggingssaker siden 1990-tallet blir nå ettergått av kommuneadvokaten, som også utreder ansvarsforholdene.

Kommuneadvokaten regner med å levere utredningen til rådmannen i løpet av inneværende uke.

Vi vil ta sikte på å legge frem en sak for bygningsrådet i løpet av februar. Bygningsrådet selv vil ta stilling til om saken skal gå videre til kommunestyret.

Etter at bygningsrådet og eventuelt kommunestyret har behandlet saken, inviterer Oppdal kommune de berørte hytteeierne til et informasjonsmøte. Det blir så fort som mulig etter at den politiske behandlingen er ferdig. Følg med på hjemmesidene våre. Her vil vi informere fortløpende om hvor langt utredningen og saken er kommet, og om sted, dato og klokkeslett for informasjonsmøtet. I tillegg vil vi sende en skriftlig invitasjon med brev til de berørte hytteeierne.

Vi i Oppdal kommune som arbeider med å følge opp skredet 15. januar, forstår at situasjonen er vanskelig for dem som har hytter i området. Mange tar kontakt med oss og vil ha svar på hva som skjer, og om det er trygt å dra på hytta. Vi svarer som sant er at vi forholder oss til det skredekspertene i NVE og Norges Geotekniske Institutt (NGI) sier. Sammen med dem følger vi med på hvordan skredfaren utvikler seg i tida framover.

NGI sier at faren for skred vil øke hvis det igjen blir det de kaller «skredvær», med nedbør, vind eller kraftig temperaturstigning. Situasjonen kan endre seg raskt. Vi i Oppdal kommune råder derfor alle til å følge med på værmeldingene og snø situasjonen i området. Følg også med på hjemmesidene våre. Her vil vi fortløpende legge ut informasjon fra NVE om skredfare. Samtidig minner vi om at hver enkelt har et personlig ansvar for å vurdere et hytteopphold.

Kirsti Welander

ordfører

NVE har snøskredvarsling for Trollheimområdet på varsom.no På denne siden kan du også registrere deg, og motta varsler på e-post og mobil.

Les kommunens første info etter skredet:

Publisert: 31.01.2018
Sist endret: 31.01.2018 14.50