Ingen nye positive prøver - 199 testet siste uke

29. januar: Det er denne uken ingen som har testet positivt for covid 19 i Oppdal. Denne uken er det 199 personer som har testet seg. En av de som tidligere har testet positivt sitter fortsatt i isolasjon, ingen sitter i karantene.

Denne uken er det flere som er testet fordi de har vært på Østlandet, i tråd med Koronagruppas anbefaling den 24. januar.

Nasjonale myndigheter anbefaler ikke testing med mindre man har klinisk mistanke. Koronagruppen endrer derfor sin anbefaling, gjeldende fra og med lørdag 30. januar:

De som i løpet av de siste 10 dagene har kommet fra kommuner som er berørt av det muterte viruset på Østlandet anbefales å ha lav terskel for å teste seg, dersom de har fått nylige luftveissymptomer. Dette gjelder også de som i løpet av de siste dagene har hatt besøk fra det samme området.

Koronagruppen fraråder innbyggerne i Oppdal å reise til de aktuelle områdene med mindre det er strengt nødvendig.
Koronagruppen opprettholder anbefalingen om at alle bruker munnbind når de besøker offentlige steder hvor det er mange mennesker samlet.

Oppdal kommune mottok i dag informasjon fra sentrale myndigheter om at det er besluttet å redusere beredskapslageret av koronavaksinen Comirnaty allerede i uke 5. Oppdal kommune vil derfor motta flere vaksiner neste uke enn tidligere antatt.

Jon Tønsberg har nå tatt over funksjonen som kommuneoverlege i vikariat for Kirsten Vikan Opdahl.

Publisert: 29.01.2021
Sist endret: 29.01.2021 14.27