Ingen smittet av covid-19 i Oppdal

Det er i dag ingen som er smittet av covid 19 i Oppdal. Denne uken er det testet 61 stykker. En person sitter i karantene etter nærkontakt med en fra en annen kommune som var innom Oppdal i en kort periode. Koronagruppa i kommunen mener innbyggerne i Oppdal er flinke til å overholde smitteverntiltak, og at vi er i en svært heldig situasjon. Også i Trøndelag er det en reduksjon i antall påvist smittende. Trøndelag fylke har i dag lavest antall smittende pr 100 000 innbyggere av alle landets fylker.

Det har vært to dager med influensavaksinasjon. Det er bestilt flere vaksiner, men Folkehelseinstituttet melder at de bestilte ekstra dosene er forsinket og det er forventet at de kommer til Oppdal i uke 49/50. Vi vil gi nærmere informasjon om eksakt dato. Influensavaksine kan da fås ved å henvende seg til fastlegekontoret. Det er også mulighet for vaksinering på apotekene i Oppdal.

Mange utflytta Oppdalinger bosatt i utlandet ønsker å kommer hjem til jul. Det er nå innført karantenehotell for alle som kommer fra utlandet. Det er Fylkesmannen som har ansvar for å inngå avtaler med et tilstrekkelig antall kommuner for opprettelse av karantenehotell. For Trøndelag er det foreløpig Stjørdal kommune som har karantenehotell.

Også Oppdalinger bosatt i resten av landet ønsker å komme til Oppdal på juleferie. For de som er bosatt i områder med høy smitte vil koronagruppa oppfordre disse til å være ekstra oppmerksomme på smitteverntiltak. Reiser fra et område med mye smitte til et område med lite smitte utgjør en risiko for spredning - uavhengig av om man krysser en landegrense. I slike tilfeller må du huske på at du de første 10 dagene etter reisen har høyere risiko enn de rundt deg for å være smittet, selv om du føler deg helt frisk.

Folkehelseinstituttet anbefaler følgende forholdsregler i 10 dager etter reiser i Norge fra et område med mye smitte til et område med lite smitte:

Redusere antall kontakter.

Hold 2 meters avstand til personer i risikogruppen.

Vær særlig nøye med hånd- og hostehygiene.

Vær særlig oppmerksom på symptomer.

Ha lav terskel for å teste deg hvis du får symptomer eller tror du kan har vært utsatt for smitte.

Og før du reiser; tenk over hva du skal gjøre dersom du blir syk og må isolere deg, eller dersom du må i karantene.

Publisert: 20.11.2020
Sist endret: 20.11.2020 15.39