Morten Johan Johansen blir ny kommunedirektør

Kommunestyret i Oppdal har i dag, torsdag 5. oktober 2023, tilsatt Morten Johan Johansen som ny kommunedirektør.

Johansen tar over det øverste administrative ansvaret i Oppdal kommune etter Ole Bjørn Moen, som går av med alderspensjon fra 31. desember 2023. Kommunedirektøren ansettes formelt av kommunestyret, og det skjedde etter at formannskapet torsdag 5. oktober leverte en enstemmig innstilling om at Morten Johan Johansen var deres kandidat. Seks av de ni som søkte på stillingen var inne til førstegangsintervju, og tre av disse gikk videre til andregangsintervju.

Et ansettelsesutvalg fra formannskapet har med bistand fra Avantas AS ledet arbeidet med å rekruttere ny kommunedirektør. Utvalget består av ordfører Geir Arild Espnes (SP), varaordfører Elisabeth Hals (V), formannskapsmedlem Tor Snøve (AP) og ansattrepresentant Camilla Glorud (Fagforbundet).

Morten Johan Johansen blir ny kommunedirektør i Oppdal kommune

Johansen er 55 år og kommer fra stillingen som kommunalsjef landbruk/teknisk/samfunnsutvikling i Vang kommune, hvor han har jobbet de to siste årene.

Lang og variert ledererfaring

Den nye kommunedirektøren har gjennomført offisersutdanning i Forsvaret, samt nylig videreutdanning innen samfunnsutvikling. Morten Johan Johansen har lang og variert ledererfaring, spesielt innenfor bygg og anlegg, hvor han har hatt rollen som administrerende direktør i en rekke virksomheter. Johansen har i tre år vært teknisk sjef/ass direktør i Kings Bay AS i Ny-Ålesund, på Svalbard. Gjennom sin varierte karriere har han hatt mye kontakt med det offentlige, ikke minst i rollen hos Kings Bay AS.

Summen av disse erfaringene gir en forvaltningskompetanse som er en viktig forutsetning for å gå inn i en kommunedirektørrolle.

Publisert: 05.10.2023
Sist endret: 05.10.2023 11.08