Ordføreren om nye strenge krav

Statsministeren og Helseministeren presenterte i dag nye og veldig strenge tiltak. De vil selvfølgelig da avløse mange av de tiltakene som vi kom med tidligere i dag. Oppdal kommune arbeider nå hardt for å effektuere de påleggene som nå kommer fra Regjeringen, sier ordfører Geir Arild Espnes.

Våre lokale tiltak blir i tillegg:

• Krisestaben deles fra i morgen i to. En del har hjemmekontor. Den andre delen er på Rådhuset. Det samme gjelder politisk: ordfører og varaordfører veksler på å være på rådhuset og å ha hjemmekontor.
  • Stadig flere i kommunens administrasjon blir anmodet om å arbeide heimefra for å være sikre på at vi klarer å holde driften oppe.
  • Så ber vi de som har spørsmål om først å se på Folkehelsa sine sider, ring nummeret der før kommunen. Det er 815 55 015, Se på FHI sine sider. Og husk det er kommunen som organiserer testing. Ikke fastlegene.
  • Så minner vi om at kriteriene for testing for koronasmitte. Det er at en enten har vært i områder med vedvarende smittefare, har vært i kontakt med mennesker med påvist koronainfluensa Sars COV 2 og som har symptomer; hoste, feber sår hals.

Stor forståelse for frustrasjon vedrørende venting. Men leger og helsepersonell står på og arbeider så fort de kan.

Geir Arild Espnes

Ordfører Oppdal