Påkjørsel av sau

Oppdal kommune har fått tilbakmelding om at bilførere stikker av etter å ha kjørt på sau, og ser behov for å gå ut med informasjon om hvordan du skal forholde deg dersom uhellet er ute.

Store dyrelidelser kunne vært unngått dersom flere varslet om dyrepåkjørsel.  Som bilfører er du pliktig til å melde i fra om påkjørsel av dyr, dette gjelder både husdyr og vilt. Det er også viktig å være klar over at erstatning for skadet eller drept husdyr dekkes av bilforsikringen.

Dette gjør du om du kjører på et dyr:

• Stopp og observer dyret.
  • Om dyret er dødt, prøv å få det ut av kjørebanen, eller sett opp varseltrekant
  • Om dyret er skadet, vurder skaden og prøv å se hvor dyret tar veien. Er det skadet vil det ofte stoppe og legge seg ned ganske raskt. Ikke følg etter, da det kan flykte videre.
  • Meld fra til eier, nærmeste gård eller Politiet.
  • Dersom det ikke er mobildekning, merk stedet med for eksempel en plastpose, og ring og meld fra når du har mobildekning

Publisert: 03.08.2021
Sist endret: 03.08.2021 14.06