Pressemelding 10.januar 22 kl.15.25

13 personer har i dag testet positivt på hurtigtest for Covid-19 i Oppdal. 10 av disse kan relateres til smitteutbruddet på Drivdalen oppvekstsenter. Av de smittede er 9 elever ved Drivdalen oppvekstsenter. En av de smittede er elev på 7. trinn på Aune Barneskole og en er far til smittet elev. Av de som ble smittet i går er en person elev ved Oppdal ungdomsskole.

Alle nærkontakter er kartlagt, og elever i berørte klassetrinn anbefales test på dag 3 og 7 etter siste nærkontakt. Lærere som er nærkontakter blir satt i fritidskarantene og må også testes. Øvrige nærkontakter settes i karantene, og kan gå på jobb ved negativ test på dag 3, men må i fritidskarantene til negativ test på dag 7. Barn er unntatt karantene, men alle husstandsmedlemmer settes i karantene så fremt de ikke har fått 3. vaksinedose.

2 av de smittede er smittet etter reise i utlandet.

Alle de smittede er isolert.

Koronagruppen jobber fortsatt med smittesporing, men venter at det de nærmeste dagene vil komme flere smittede i Oppdal. Det er utviklet en digital løsning for registrering av positiv hurtigtest og nærkontakter. Koronagruppen oppfordrer alle som har positiv hurtigtest til å benytte seg av dette ved å følge link som ligger på Oppdal kommune sin hjemmeside. Koronagruppen oppfordrer alle til å sette seg inn i nasjonale føringer når det gjelder karantene, da det er ulike regler som gjelder avhengig av type nærkontakt, vaksinasjonsstatus og type arbeid.

Alle som tester positivt på hurtigtest må teste seg med ordinær test på teststasjonen. Teststasjonen vil denne uka være åpen hver dag fra 8.15 til 9.15.

Publisert: 10.01.2022
Sist endret: 10.01.2022 15.40