Pressemelding 9. februar kl. 16.30

Koronagruppen ser at det fortsatt er et stort antall smittede i Oppdal og at det er behov for å presisere

• de som tester positivt på selvtest må registrere seg på Oppdal kommune sin hjemmeside. Dette for at kommunen kan holde oversikt over smittetrykket i kommunen.
  • det anbefales fortsatt at de som tester positivt på selvtest skal ta en bekreftende pcr-test på teststasjonen. Det gjelder ikke for de som er vaksinert med tre vaksinedoser.
  • i tillegg skal de som tester positivt sørge for å isolere seg og varsle sine nærkontakter.

Etter endringene i regelverket er det vanskelig å si hvor mange som hver dag blir smittet i Oppdal. Koronagruppen anslår at det er i underkant av 100 stykker hver dag.

Koronagruppen anbefaler at man for å unngå smitte fortsatt bør holde avstand til andre, og bruke munnbind når avstandskravet ikke kan overholdes. Mange av de som blir smittet har milde symptomer, men en del blir også syke med sterke symptomer. Hvis en i husstanden blir smittet er sjansen stor for at resten av husstanden blir smittet.

Det er derfor viktig å holde god avstand til andre når noen en bor sammen med er smittet, og dersom en kan jobbe hjemmefra anbefales hjemmekontor i denne perioden.

Publisert: 10.02.2022
Sist endret: 10.02.2022 08.51