Sanatelltunet åpnet!

Oppdal kommune har bygd nytt bofellesskap for personer med demens, Sanatelltunet bofellesskap. I dag ble nybygget åpnet, og svært mange interesserte fant veien til en fin åpningsseremoni, kaffe og bløtkake og litt til.

ordførerOrdfører Kirsti Welander klippet snora og sørget for den offisielle åpningen. En stolt ordfører takket alle som har bidratt til et fint bygg som skal bli et trygt og godt sted å bo. Et bilde av kunstneren Grete By Rise var kommunens gave til Sanatelltunet.

Daglig leder ved Oppdal helsesenter, Turid Teksum, var like stolt og glad. – Dette skal bli et godt hjem der kommunens filosofi om det gode liv i ei attraktiv fjellbygd skal stå i fokus. Det har tatt tid, men nå er vi i gang, sa hun.

Prosjektleder Per Olav Lyngstad sa at 16 nye plasser er en stor ting. Det har vært krevende, sa han, men takket være en helhjertet innsats fra mange har resultatet blitt veldig bra. Selv fikk han mange takkens ord for utmerket prosjektledelse.

takkSelvfølgelig vanket det gaver og gode ord. Elin Bretten gratulerte fra Oppdal Helselag og overrakte 10.000 kroner til bofellesskapet. Demensforeningen stilte med en sjekk på 2500 kroner, og Sigrid Mesloe sa at foreningen er stolt av hva kommunen har fått til her. – Vi ga gode råd til prosjektlederen, og han lyttet til oss, en prosjektleder det står stor respekt av, sa hun.

Fra entreprenøren var Gunnar Halgunset på plass. Han lovet en fin gave i 10 000-kronersklassen, men ville samarbeide med bofellesskapet om hva det skal være. Turid Teksum mer enn antydet at et piano allerede er på veg!

Enhetsleder Solveig Løkken fra Rennebu kommune gratulerte med det fine bygget. – Vi jobber også med planer om et nybygg i Rennebu, sa hun, og ga samtidig uttrykk for at det var inspirasjon å finne i Sanatelltunet bofellesskap.

Ruben Morken både åpnet og rundet av åpningsseremonien med fine toner fra fela.

Publisert: 12.10.2018
Sist endret: 12.10.2018 14.06