Skråfoto tatt i Oppdal på 1950-tallet er nå tilgjengelig

Oppdal Historielag har gjort kopi av bildene tilgjengelig og de er nå digitalisert inn i et kart over Oppdal.

Noen av oversiktsbildene kan være vanskelig sette på «riktig» sted ettersom de viser et større område. Gi gjerne tilbakemelding dersom du oppdager feil og mangler, slik at dette kan bli rettet opp kartet. Gi også beskjed dersom du har flere skråfoto som ble tatt på 1950- eller 1960-tallet. Tilbakemelding kan sendes til Rune.Lufall@oppdal.kommune.no

Her er framgangsmåten for å få opp bildene:

• Gå inn på denne linken.  https://kommunekart.com/klient/oppdal/ Den ligger også på hjemmesiden til Oppdal kommune under «Kart og Planregister» og deretter under Kommunekart
  • Du kommer til et kart over Oppdal. På høyre side vises forskjellige kartlag som kan skrues av og på. Hvis ikke denne menyen vises, trykk på kommunevåpenet der det står kartlag (oppe til venstre).
  • Ønsker du kun å se bildene, anbefaler jeg at du haker vekk «Grunnkart» og haker på «Skråfoto 1950-1960».
  • Zoom ned i område du ønsker å se eller bruk søkevinduet. I søkevinduet kan du skrive inn en adresse eller gårds- og bruksnummeret.
  • Når du har fått zoomet langt nok ned, vil røde trekanter dukke opp. Her ligger bildene.
  • Trykk på en trekant og på høyre side vil det dukke opp en boks som sier «Kartlagsinfo for valgt punkt».
  • Trykk på nedpilen på høyre side av «Skråfoto» og deretter trykk på «Mer informasjon» og bildet kommer opp.

Under ser du eksempel på hvordan dette blir seende ut i kommunekartet. (Oversiktsbilde over et område - med flere trekanter, valgt "trekant" og bilde som vises på den aktuelle trekanten)

Publisert: 08.11.2023
Sist endret: 08.11.2023 16.23