Ta hensyn til hjorteviltet i djupsnøen!

Hjorteviltet og da kanskje særlig rådyra har tøffe tider om dagen.Vi har fått mye snø i vinter og under tøffe snøforhold trekker dyrene mot steder det er lettere å både ta seg frem og finne mat f.eks skiløyper, trugestier, spor etter snøscooter/traktor, mindre og større veger. Særlig rådyra opptrer oftere i områder der folk bor, og det mulig å finne mat.

Vi vil oppfordre folk som ferdes i naturen i Oppdal med hund om å holde hundene i bånd i disse dager! Blir hjorteviltet jaget vil det føre til ekstra store påkjenninger nå når det er mye snø, som igjen kan føre til at dyra kan dø av utmattelse, eller bli stående fast i djupsnøen. Vilt som trekker mot både store og mindre veger vil i tillegg være mer utsatt for påkjørsler. Fallviltstatikken i kommunen viser imidlertid at det har vært overraskende lite viltpåkjørsler så langt selv om det har vært mye snø.

Ellers oppfordrer vi til å melde ifra ved funn av dødt hjortevilt i naturen. Ta bilde og posisjon av funnet og send e-post til viltforvalter i kommunen kari.wilberg@oppdal.kommune.no, eller send sms til 918 96 050, da får vi registrert dyret i hjorteviltregisteret.

Publisert: 04.02.2022
Sist endret: 04.02.2022 12.51