Pressemelding 21. januar kl. 16.00

Vi går nå over til å rapportere smittetall etter de registreringer som er gjort av pcr-testing fra St. Olavs. Siste døgn er det registrert 51 nye smittede, totalt 410 hvis vi teller fra 1 januar. Det kan virke som tendensen er noe synkende etter toppnoteringen på 75 nye tilfeller tidligere denne uken. I tillegg til mye smitte blant skolebarn er det nå også registrert smitte blant ansatte og beboere innen helse- og omsorgstjenesten.

Teststasjonen vil være åpen i morgen lørdag kl 10-11:30. Hurtigtest kan hentes på Rådhusets Servicetorg i tidsrommet 15-17 både lørdag og søndag denne helgen.

Vi oppfordrer alle som tester positivt til å registrere dette på Oppdal Kommunes hjemmeside:

Det har vært noen tekniske utfordringer nå i starten, så ta kontakt dersom det oppstår problemer med innsending.

Vi har dessverre fått noen henvendelser som gjelder personer som er i isolasjon men som likevel er observert steder de ikke burde vært, og vil derfor få minne om regelverket for de som er i isolasjon:

• Hold deg hjemme hele tiden og ikke gå ut. Du kan være i egen hage eller på egen balkong, veranda eller terrasse.
  • Be om hjelp fra andre til nødvendige ærend.
  • Hold helst minst to meters avstand til de du bor sammen med.
  • Ha eget rom og bad når dette er mulig. Bruk egne baderomsartikler, inkludert eget håndkle.
  • Du bør få maten levert til rommet eller være alene på kjøkkenet.
  • Du og de du bor sammen med må være nøye med hånd- og hostehygiene for å unngå å smitte andre i husstanden.
  • Du og din husstand kan ikke ha besøk.
  • Det er viktig at omsorgsbehovet til barn og unge som er i isolasjon blir ivaretatt, selv om dette betyr at en ikke kan holde avstand.

Det ligger god informasjon om alt som har med testing, karantene, isolasjon med mer på Helse Norge sine sider:

Publisert: 21.01.2022
Sist endret: 21.01.2022 16.17